miercuri, 23 octombrie 2019

Talismane de călătorie din Veneția

Unul din locurile pe care le iubesc cel mai mult este Veneția. Este singurul loc din lume pe care l-am vizitat de șapte ori și în care sper să mă mai reîntrorc încă de cel puțin tot atâtea ori, pentru a mă încărca cu energie pozitivă pentru a-mi recăpăta buna dispoziție și a-mi spori pofta de viață și de frumos.

Prima vizită a acestui oraș de poveste am făcut-o în decembrie 2010, împreună cu soțul meu. Deși vremea a fost rece, iar soarele părea plecat în vacanță în alt colț al lumii, fulgii de zăpadă care cădeau răzleți peste Piața San Marco inundată, alături de decorațiunile de iarnă ce se reflectau în apa revărsată  a lagunei m-au făcut să mă îndrăgostesc iremediabil de acest loc de poveste rupt parcă din alte timpuri cu palate, gondole, gondolieri, grădini ascunse, lei înaripați și turnuri cu ceas.

A fost dragoste la prima vedere. După cele trei zile de superbe petrecute în unul din cele mai romantice locuri din lume, amândoi ne-am promis că ne vom reîntoarce să revedem laguna scăldată în soarele de vară care strălucește asemeni unui ametist verde la gâtul nobil al unei prințese.
Pentru a nu uita această promisiune pe care am făcut-o, am luat, așa cum fac în fiecare călătorie, un mic suvenir care să aducă aproape de inima mea aceste locuri când voi fi la mii de kilometri distanță. De această dată, am ales ca mărturie a aventurii o mică amuletă din sticlă de Murano, pe care am adăugat colecției mele de talismane de călătorie.

Mi-am respectat promisiunea pe care am făcut-o în urmă cu nouă ani și m-am reîntors în orașul lui Casanova de încă de șase ori, de fiecare dată alături de soțul meu.

Murano, locul unde se creează bijuteriile Veneției

Cercei din sticlă de Murano
De fiecare dată am descoperit locuri noi care ne-au motivat să revenim. Unul din aceste locuri este Murano, cunoscuta insulă venețiană cunoscută în întreaga lume.

În inima lagunei venețiene, la trei kilometri depărtare de Veneția este acest sanctuar dedicat sticlei decorative.

Clădirea lui a început în urmă 728 ani, când toate fabricile de sticlă au fost mutate pe această insulă, deoarece focurile cuptoarelor ameninţau să ardă casele construite, construite din lemn, la acea vreme. Se crede că această realocare este legată și de faptul că sticlarii voiau să-și păstreze secretul de producție a sticlei, atât de prețioasă în lume.

În acele timpuri îndepărtate, sticla fină de Murano din care erau create oglinzi, geamuri şi decoraţiuni de o uimitoare claritate și frumusețe, ajungea în palatele regale sau în reşedinţele aristocraţilor din Europa, asigurând mari venituri Republicii Veneţia, din comerţul cu aceast izvor de sticlă care părea nesecat.
Cei care guvernau în acea vreme au ținut atât de mult la acest prețios avut, încât meșterii sticlari erau aspru pedepsiți dacă încercau să producă sticlă decorativă în afara granițelor Veneției: li se confiscau averile, erau închiși, pedepsiți cu tăierea brațelor sau chiar uciși.

Așa cum a cunoscut mărirea, sticla fină de Murano a experimentat și decăderea. În jurul anilor 1600 au apărut meșteri sticlari rivali în Franţa şi Moravia care produceau sticlă de o calitate foartă bună acaparând piața europeană.

Regresul sticlei de Murano a încetat, în anul 1862, după expoziția mondială de sticlă de la Londra, când italienii au expus piese din sticlă chalcedony, o sticlă decorativă ce imită pietre preţioase, care a atras atenția prin formele lor total neobijnuite pentru acea vreme.

Tezaurul călătoriilor
Amintiri, din Veneția

Astăzi, Murano este un muzeu în aer liber al sticlei decorative, înțesat de jur-împrejur de monumente din sticlă de forme surprinzătoare puse în evidență de soarele arzător al verii, de fabrici de sticle și magazine unde turiștii pot să ia cu ei o bucățică din această părticică de istorie a Lagunei Venețiene.
Fie că sunt mici talismane pregătite să facă parte din țesătura unei povești înșirate pe o brățară charm, fie că sunt figurine haioase care vor împodobi sanctuarul călătoriilor, ele spun două povești frumoase: povestea aventurii noastre și povestea meșterilor sticlari de care au fost făurite.

Din acest motiv, de fiecare dată când am revenit în Veneția, m-am reîntors la Murano, pe această insulă a comorilor din sticlă, pentru a-mi creea propriul meu tezaur de bijuterii prețioase de călătorii.
Fotografiile pentru acest aticol sunt din arhiva personală și de pe site-ul www.vendajewelry.com. Acest articol a fost scris pentru Super blog 2019

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu