duminică, 4 iunie 2017

Călătorie montană de iunie: Vârful Leaota şi bujorii de munte



Bujorul de munte înfloreşte în iunie
Prima mea drumeţie pe munte a făcut-o într-o zi de iunie, prin anul 1997, chiar pe Vârful Leaota, din Bucegi, pentru a vedea o mică minune a naturii.
Am plecat din Malu cu Flori, judeţul Dâmboviţa, dis-de-dimineaţă. Grupul nostru a urmărit marcajul Crucea Albastră care începe din partea de nord a satului Copăceni. Cu mers agale de copii, în patru ore am ajuns voioşi, dar obosiţi pe Vârful Leaota.
Deşi a fost acum mulţi ani, îmi amintesc mereu cu drag de două întâmplări din această călătorie montană: o întâlnire cu un urs şi întâlnirea cu minunaţii bujori de munte. 

Întâlnire cu ursul

Întâlnirea cu ursul a fost rapidă, deoarece grupul de copii gălăgioşi din care făceam şi eu parte la vremea respectivă a speriat bietul animal. Acesta a fugit mâncând pământul şi s-a transformat într-un ghem de blană uriaş care s-a dus de-a berbeleacul prin tufişurile cu mure încă necoapte, lovindu-se de cioturi şi lăstari.
Ce-a de-a doua întâlnire, în care personajele principale erau bujorii de munte şi priveliştea minunată de pe Vârful Leaota, m-a făcut să mă simt stăpâna lumii. 
Din spusele „ghidului” nostru, profesorul de religie, am avut ocazia deosebită să vedem bujorii de munte înfloriţi. Deşi ei înfloresc în luna iunie, este greu de anticipat cu exactitate când frumoasele flori se deschid, deoarece condiţiile meteo schimbătoare de pe munte influenţează evoluţia acestei plante.  Într-adevăr, florile sunt foarte frumoase şi dau o pată de culoare roz în acel peisaj alpin.
Pe lângă micile minuni roz am avut parte de o frumoasă privelişte deosebită. Am profitat cât am putut de aerul de  munte. Ne-am odihnit pentru a prinde puteri, necesare întoarcerii. M-am şi bronzat cu bronz montan mult mai sănătos pentru piele.
M-a încântat foarte mult această drumeţie şi mi-a dezvoltat o pasiune pentru drumeţiile montane. Sper să refac acest traseu împreună cu fiul meu, pentru a-i arăta minunile ce le ascunde Leaota. Ar putea fi într-o zi, cadoul me de 1 iunie.

Smârdarul este ocrotit prin lege.
Este o plantă care creşte doar în zona alpină din Balcani
Bujorul de munte este o floare perenă care creşte spontan în tufe pitice în zona alpină, care face parte din familia Ericaceae. Nu poate fi cultivat în grădini, deoarece este o plantă care creşte în condiţii climaterice şi de relief  specifice. Bujorul de munte, cunoscut şi sub denumirea de smârdar, înfloreşte în lunile iunie-iulie şi au un miros plăcut. Este o plantă rară, fapt care a determinat ocrotirea şi protejarea ei în perimetrul Parcului Naţional Bucegi. Aşa că dacă aveţi minunata ocazie să înâlniţi această plantă, o puteţi admira, o puteţi fotografia, însă nu o rupeţi!
Întrucât au trecut mulţi ani de la această drumeţie montană, iar pe acea veme nu aveam aparat foto, pentru a ilustra acest post am preluat două fotografii de pe wikipedia.org.







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu