marți, 4 februarie 2020

Călătorie culinară în Franța: Rață la cuptor umplută cu mere



A trecut aproape o jumătate de an de la ultima vacanță în Franța și mi s-a făcut dor de aerul și atmosfera de vacanță de pe Riviera Franceză. Cel mai mult îmi lipsesc preparatele culinare pe care le-am încercat în Cannes și Nisa al căror gust sunt aproape sigură că-l voi regăsi doar pe pământ francez: mangret du canard, renumitele tarte cu carne, ceapă sau cu fructe, salatele lor deosebit de gustoase și produse de patiserie al căror miros și gust de unt înnebunesc simțurile și celor mai pretențioși consumatori.


Pentru a-mi stăpâni dorul de vacanță în Franța, weekend-ul acesta am făcut o foarte scurtă călătorie culinară în Hexagon și am gătit la mine acasă un preparat din gastronomia franceză: rață umplută cu mere și legume la cuptor.

Mangret du canard mi se pare cam greu de făcut și mi-a fost teamă să-l încerc deocamdată, așa că m-am oprit la rața umplută cu mere și legume la cuptor.

Acest preparat l-am văzut de multe ori trecut în meniul restaurantelor franțuzești, însă prețul lui m-a descurajat să-l comand, deși sunt sigură că ar fi meritat pe deplin cei 20-30 de euro, bani ceruți pentru o porție de aproximativ 200 de grame.

Așa că am decis să-l gătesc pentru a-mi tempera dorul de minunățiile culinare franțuzești. Pentru prepararea raței umplute cu mere și legume la cuptor am avut nevoie de câteva ingrediente, un cuptor, de aproximativ trei ore, puțină răbdare și multă încredere că o să reușesc să gătesc un preparat din gastronomia franceză.

Ingrediente pentru rața la cuptor umplută cu mere:

  • o rață de 1,7 kilograme
  • 2 mere potrivite tăiate în felii
  • o ceapă tăiată în sferturi
  • 5 căței de usturoi
  • 4-5 cartofi medii
  • o țelină medie
  • 3 morcovi
  • sare grunjoasă
  • sare fină
  • piper proaspăt măcinat
  • sucul de la o lămâie.

Mod de preparare

Înainte cu 24 de ore de gătire, pielea raței se freacă bine cu sare grunjoasă și se păstrează în frigider până la preparare. 

Rața se curăță de țepii și eventualii fulgi rămași pe piele, iar apoi se spală cu apă rece și se usucă prin tamponare cu un șervet absorbant.

Cu un cuțit foarte ascuțit pielea se crestează foarte ușor pentru a ajunge la grăsime, însă fără a străpunge carnea. 

Se freacă din nou pielea raței, însă de data aceasta cu sarea fină, piperul măcinat și cimbru. Se condimentează și interiorul raței cu sare și piper.

Merele se spală bine și se feliază, stropindu-se cu sucul stors de la o lămâie pentru a împiedica oxidarea.

Ceapa se curăță, se spală și se taie în sferturi, iar usturoiului i se înlătură coaja.

Se umple rața cu feliile de mere, de ceapă și usturoi, având grijă că umplutura să fie distribuită egal în interiorul raței.

Cuptorul se preîncălzește la 160 de grade.

Rața umplută se așează într-un vas de sticlă termorezistent cu capac sau într-o tavă care se acoperă cu hârtie pentru gătit și se pune în cuptor.

Temperatura cuptorului se ridică la 180 timp de o oră și patruzeci de minute. După acest timp se înlătură cu mare grijă capacul vasului sau hârtia care a acoperit rața și se mai lasă circa 20 de minute, ridicând temperatura la 200 de grade.

Preparatul trebuie supravegheat, iar dacă se observă că începe să se rumenească prea tare înainte de a expira cele 20 de minute se acoperă din nou pentru a preveni arderea la suprafață. Rața se transferă pe un platou, iar grasimea raței care s-a scurs în tavă în timpul preparării la cuptor se colectează într-un recipient.

Ingrediente pentru garnitura raței

  • 5 cartofi de mărime potrivită
  • 3-4 morcovi
  • 2 rădacini de păstârnac
  • o țelină mică
  • grăsimea topită de la rață
  • sare
  • piper
  • cimbrișor / ierburi de Provance
Într-un alt vas potrivit pentru cuptor se pun cartofii, morcovii, păstarnacul și țelina. Legumele se spală se curăță, se taie în sferturi și se asezonează cu sare, priper și cimbrișor. Ierburile de Provance sunt perfecte pentru a da savoare acestui preparat, însă de această dată nu am avut în cămară, motiv pentru care am folosit doar cimbru.

Grăsimea raței (pe care am recuperat-o în urma gătirii raței la cuptor) se pune peste legume și se introduc în cuptor pentru 30-40 de minute.

În ultimele 10 minute de gătire se adaugă și rața din nou în tavă și se mai lasă la foc mic în cuptor pentru ca gusturile să se combine.

Rața la cuptor umplută cu mere și ceapă a dispărut imediat, în burticile înfometate din casă, la fel de rapid ca și salata verde preparată cu un sos vinaigrette simplu pe baza de sare, suc de lămâie, ulei și muștar dulce.

Călătorie culinară plăcută!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu