luni, 9 noiembrie 2020

Călătorie de neuitat în Sarmizegetusa


Astăzi, vă propun o călătorie deosebită și în același timp sepecială, în Transilvania, la Grădiștea de Munte, în județul Hunedoara, unde, cu mii de ani în urmă, strămoșii nostri daci își aveau aici capitala, cunoscută în istorie drept Sarmizegetusa Regia.

Locul este încărcat cu o energie specială și, pe lângă sanctuarele dacice care te poată undeva în trecut, pădurea și delurile din zonă acoperite cu plante miraculoase sunt asemeni preoților daci, care erau cunoscuți în lumea străveche pentru cunoștințele avansate de medicină pe care le aveau la acea vreme, cunoștințe binecunvântate, prin harul pe care se creda că zeul Zlamoxis, l-a oferit strămoșilor noștri.

Fie că am călătorit aici vara, când aerul plăcut al dimineații are miros de rășină, fie că am făcut drumeții toamna când priveliștea este uimitoare, iar frunzele umede îmi amintesc de diminețile de octombrie din copilărie, locul a fost magic de fiecare dată, dându-mi acea vibrație care îți rămâne mult timp în minte, și pentru care e nevoie doar de un mic impuls, precum un gust sau un miros, să ți-o reamintești și să o retrăiești cu plăcere iar și iar.

Surprinzător sau nu, călătoresc aproape în fiecare sezon rece spre aceste meleaguri încărcate de istorie, în care preoții înțelepți îi învățau pe daci cum să aibă grijă de sănătatea arătându-le cum să se preocupe în egală măsură atât de trup, cât și de suflet.

Ceaiurile din plantele medicinale sunt pentru mine ca niște mașini ale timpului care mă poartă spre acele tărâmuri arhaice ale strămoșilor noștri, în care unii dintre învățați trăiau în izolare retrași în adâncul pădurilor, fiind vegani și abținându-se de la toate plăcerile vieții, iar vracii trăiau în mijlocul poporului pentru a-l sfătui și ajuta în momentele de boală.

Gusturile creative, mașini ale timpului în inima Daciei


Recent, am călătorit cu fiul meu cu ajutorul acestei mașini a timpului. Un ușor guturai de toamnă a fost prilejul să luam la piciorul imaginației dealurile Daciei, culegând porția de sănătate, chiar din inima Daciei, prin intermediul gamei Plantusin

Am încercat amândoi gusturile creative de la Fares, dar nu înainte de a vorbi, inspirați de designul ambalajului  suplimentelelor din plante, de Sarmizegetusa, vechea capitală a dacilor dinainte de a fi cuceriți de romani, de modul lor de viață cumpătat și de nivelul ridicat la care trăiau pentru acele timpuri.

Dacă băiatul meu strâmba din nas până acum la siropurile de tuse, de data aceasta, în mod surprinzător, nu am mai avut probleme. Ca un mic pui de dac războinic, a luat cu conștiinciozitate cele patru lingurițe de sirop din plante medicinale cu iarbă de mare și cimbrișor, iar mugurii de plop i-au calmat tusea într-o săptămână, timp în care am povestit legende despre strămoșii noștrii aproape în fiecare seară.

Dropsurile pentru gât Plantusin ne-au oferit ocazia să călătorim puțin și în lumea plantelor, deoarece a vrut să înțeleagă ce anume dă gustul răcoritor al  acestor pastile. Astfel, a aflat de proprietățile antiseptice ale eucaliptului, de faptul că lemnul dulce se mai numește și răculeț și îi ajută respirația atunci când tușește. Cea mai simpatică descoperire a fost planta coada șoricelului, întrucât încerca să-ți imagineze de ce ar fi putut oamenii să numească astfel această simpatică floare.  

Împreună cu el am descoperit că suntem mai bogați acum, deoarece chiar în inima Daciei am găsit chihlimbar, în forma a 15 mărgeluțe de uleiuri esențiale de semințe de struguri, eucalipt, negrilică, lavandă, anason și fenicul, peluțe care doar ușurează expectorația  nu se prind și în bijuterii.

Aventura gusturilor creative nu o să o uităm prea curând, fiind pentru mine și fiul meu un mod plăcut de a călători prin istorie, de a ne descoperi țara strămoșii și plantele medicinale mirculoase binecuvântatre.

Acest articol a fost scris pentru Proba 15. Gusturi creative de la Fares. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu